Statement:
Ron van de Ven, beeldend kunstenaar uit Tilburg, maakt (monumentale) sculpturen en tweedimensionaal werk. Hij tracht vooral een samenspel uit te drukken tussen ‘kracht’ en ‘kwetsbaarheid’, elementaire begrippen die hij terugziet in de architectuur, de natuur en het leven van de mens.
Zo vormen de romaanse kerken in het begin van zijn carrière de belangrijkste bron van inspiratie: de aanwezigheid van één lichtbundel die de gesloten ruimte doet ontluiken. Zijn toenmalige werk is veelal geometrisch, enigszins massief, maar kent ook altijd een opening.
Vanaf het nieuwe millennium begint Van de Ven in de natuur een soortgelijk samenspel te herkennen. Zo tracht het fragiele sneeuwklokje zich een weg te banen uit de harde wintergrond naar het licht. Zijn toenmalige organische en lineaire werk bestaat grotendeels uit rijzende groeivormen. Achter hun trotse façade onthullen deze figuren vaak een zekere melancholie of neergang.
De afgelopen jaren richt Van de Ven zich op het weergeven van de mens. Het archaïsch afgebeelde individu dient ons te herinneren aan zijn elementaire behoeften, zoals liefde, vrijheid en vriendschap. Deze wenselijke aspecten van de menselijke conditie bieden betekenis en hoop, maar zijn nooit een vanzelfsprekendheid.
Zijn eerste solotentoonstelling kreeg Van de Ven bij deSingel in Antwerpen. Vanaf die tijd werd hij uitgenodigd door galeries en gevraagd voor beelden in de openbare ruimte. Hij ziet het steeds als een uitdaging om een opdracht in relatie tot zijn plek te verbeelden. Het kunstwerk op de campus van de Universiteit van Tilburg, het beeld Accretio voor het hoofdkantoor van bierbrouwer Bavaria, het beeld Met elkaar verweven in Genemuiden, het beeld de Muzikant voor de gemeente Geldrop zijn werken die zijn artistieke ontwikkeling een impuls hebben gegeven.
TA
Groningen
Exhibition
Gallery Ververs, Amsterdam
WOW! for the combined exhibition of Guus Koenraads and Ron van de Ven. The latter artist works in bronze, steel, copper and a new technique called 3d Prototyping/Rapid Prototyping. This is a method of creating a three dimensional design on a computer than using the resulting program to operate a machine that creates the imagery into a real object. What results are forms that have been all but impossible for someone to create using normal procedure for metals. There are three pieces on display that incorporate this new method. The rest of his work is with traditional casting methods. You can see the influence of Henry Moore in some pieces with their clean and simple lines which seem to flow effortless into the form. But his imagery is unique and no one piece fits into any one style. Sometimes he polishes the metal and at other times he leaves it raw and rough. Many pieces have a truly monumental feel to the design and could easily be translated into an object 10 meters or more high. (280 to 15,000 euro; most with a mean of 1,400 to 7,500 euro.)
Copyright: Daniel R. Gould, Amsterdam, 2010